Sponsoring & Promotie

Dordrecht is de evenementenstad van Nederland. In 2020 telde de kalender ruim 150 evenementen. Daar zijn we trots op.

De POBD herkent de meerwaarde van evenementen: evenementen trekken extra bezoekers naar de (binnen-)stad en kunnen daarmee meer omzet voor aangesloten ondernemers genereren.
Wij organiseren zelf diverse kleine en grote evenementen in de binnenstad. Helaas hebben wij beperkte middelen om meer van dergelijke evenementen te organiseren. Tegelijkertijd maken we weinig tot geen gebruik van de marketingwaarde van reeds bestaande evenementen. Hier valt winst te behalen door een samenwerkingsverband aan te bieden aan de betreffende organisatoren, van groot tot klein, zolang de evenementen maar plaatsvinden op het Eiland van Dordrecht. Wij herkennen hierbij de volgende partijen:

  • Ondernemers in de binnenstad, die bereid zijn om diensten te verlenen aan de evenementen-organisatoren.
  • Evenementen-organisatoren, die bereid zijn de POBD-ondernemers te promoten onder hun klanten/deelnemers/bezoekers.
  • De POBD, die de partij is die vraag en aanbod met elkaar in contact brengt.
  • Het EvenementenBureau, die de communicatie ondersteunt naar de evenementen-organisatoren.

De POBD herkent een viertal hoofdsoorten van evenementen: Culinair, Cultuur, Muziek en Sport.
Ook ondernemers zijn te verdelen over deze soorten. Voor elke soort zijn er generieke en specifieke samenwerkingsafspraken te maken.

Aandachtspunten

  1. Een samenwerkingsverband heeft alleen maar zin als er door beide partijen iets gehaald en gebracht kan worden.
  2. De behoefte van een ondernemer ligt vaak op het vlak van omzetverhoging zonder (te veel) extra uitgaven.
  3. De behoefte van een organisator ligt vaak op het vlak van handjes (wie kan helpen met of bij …..), geld (hoe krijg ik mijn begroting rond?), status (wie kent mijn evenement, besta ik wel?) en promotie (hoe zorg ik dat heel Dordrecht weet dat mijn evenement er aan komt en dat men komt kijken en/of luisteren?).
  4. De klik is te maken in de ‘status’ en de ‘promotie’:
    • Meer aanmeldingen en bekendheid voor de organisatoren
    • Meer bezoek (==>omzet) voor de ondernemers
  5. De volgende voorbeelden zijn beschikbaar voor de organisator:
    • Advertentie via de POBD website
    • Poster ophangen bij de aangesloten ondernemer
    • Kaartverkoop via de aangesloten ondernemer
    • Promotie via netwerk van de aangesloten ondernemer
    • Specifieke product-aanbod dat past bij het evenement
  6. De volgende voorbeelden zijn beschikbaar voor de ondernemer:
    • Verkoop gerelateerde producten (concert van Brahms ==> CD’s en boeken van Brahms met korting)
    • Promo-stand op evenement-locatie (nadere afspraken te maken met de organisator)
    • Kortingsactie tegen inlevering van gebruikt toegangskaartje (was jij er bij, koop dan bij mij)
    • Verkoop speciale sport-items voor sport-evenementen

De POBD beheert ‘vraag en aanbod’.
Wij werven onder onze leden ondernemers die bepaalde evenementen willen en kunnen ondersteunen.
Het EvenementenBureau informeert de organisatoren over deze mogelijkheden via haar nieuwsbrieven en mailings. Ben jij een geïnteresseerde organisator, neem dan contact op met het POBD-sponsorloket via dit formulier.